Masjid Kristal, Terengganu  




Lihat Gambat 360 Masjid Kristal dr Pulau Duyung

Maksud sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a :

Bahawasanya Rasulullah saw. bersabda: "Tidak berlaku (terjadi) hari qiamat sehingga umatku bermegah-megah (dengan binaan) masjid."

Keterangan
Di antara tanda hampirnya hari qiamat, ialah umat Islam berbangga dan bermegah-megah dengan masjid yang mereka bina. Masing-masing negara berbangga dan merasa megah dengan bangunan masjid. Perhatian mereka hanya kepada keindahan masjid sahaja, tidak kepada pengisian masjid dengan ibadat dan solat berjamaah. Banyak masjid-masjid yang indah, besar dan cantik, tetapi yang datang bersembahyang di dalamnya hanya segelintir manusia sahaja.

Masjid Kristal adalah sebuah masjid yang dibina di sebuah pulau yang dikenali sebagai Pulau Wan Man. Ianya merupakan satu juzuk dari himpunan yang dinamakan Taman Tamaddun Islam. Menelan belanja kira-kira RM250 juta. Pembinaannya diserahkan kepada Patrick Lim.

Setakat ni tiada penghuni di pulau ni dan spesis yang tinggal di sini pada ketika ini adalah bewok (biawak) dan kera.

Kalau Idris Jusoh memberi alasan perobohan Masjid Desa Makmur Kijal kerana tiada penghuni pun di situ, maka masjid kristal itu sendiri didiami oleh bewak dan kera menjadi alasan ianya layak dibina.

Apa pun alasannya projek masjid kristal ini adalah bertujuan:-
- Untuk pelancongan.
- Untuk mewujudkan projek kepada Patrick Lim (dengan habuan)
- Untuk bermegah-megah.

Lalu kita renungkan dengan hadith yang tertera di atas....

Di manakah kita.........."

di petik dr BuletinOnline.Net
gambar n video: dah tentu digicam buruk aku....

komen aku: motif utama masjid ni dibina bukan utk menjadi tempat solat, dan pulau ni memang takde penghuni pon. tiada jambatan, dan aku rasa mungkin ada perkhidmatan bot utk hantar orang bersolat di situ bila masjid tu siap nanti. patrick lim n kroni jugak yg untung. apa kata ketua audit negara?? hehe

Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

45 comments

  • hazman  
    11:16 AM

    ...takut saya dengar...beginilah dunia akhir zaman...

  • izali  
    10:43 AM

    semua dah termaktub dlm al-quran dan hadith....terpulang kpd kita utk menilaikannya...

  • masjid kristal  
    8:54 AM

    ( THE CRYSTAL MOSQUE ) THE NATURAL BEAUTY OF KUALA TERENGGANU, MALAYSIA COMBINES PERFECTLY WITH THE THEMED LANDSCAPED GARDENS THAT LINK ONE THEME ENVIROMENT TO THE CITY. STAY FOR A DAY OR FOR A WHILE, VISIT ONE ATTRACTION OR MANY, AND CELEBRATE IN STYLE AT THE WEDDING CENTRE. VISIT THE UNIQUE CRYSTAL MOSQUE, OR TAKE TIME TO JOURNEY THROUGH THE EXQUISITE MINIATURE MONUMENTS OF THE ISLAMIC WORLD, WINDOWS ON ISLAM.

  • Jie  
    10:57 AM

    berlumba²membanyakkan masjid bukan meramaikan saf di dalam masjid...

  • baharambam  
    9:03 PM

    aku anak jati terengganu, aku lahir kat kg losong panglima perang.. mmg dekat2 dooh lalu dgn masjid kristal tu.. aku langsung x bangga dgn wujudnya masjid kristal tp aku malu.. aku malu dgn pemimpin2 yg bodoh mcm bangang yg membazir duit aku n duit rakyat smate2 utk dptkn habuan dr mnatam kapir.. aku bknlah org yg kuat agama @alim ulama tp aku tau niat asal pembinaan msjid kristal adalah untuk pelancongan semata2.. mmg dah lari jauh dr yg sepatutnya.. sebodoh2 keldai bodoh lagi pemimpin yg mnjahanamkn maruah rakyat negeri sndiri.. tp igt,bala n balasan dr Allah bkn shj kene pd seseorg tp semua akn merasa.. aku hrp pemimpin yg bodoh lg pangang ni buang je ke laut.. dh la kaki lobby kuat.. kaki busuk plop tu.. skian, assalamualaikum..

  • hakima  
    9:53 AM

    assalamualaikum...
    bukan kah masjid ini br di rasmikan bulan febuary 2008?
    tp, memng menakutkan kalau niat sbnr pembinaan masjid ini adalah untuk jd pusat pelancongan semata-mata..tp, klu ys dtg itu dpt untuk mengimarahkan masjid, itu mungkin lebih baik..kalau pelancong dtg setakat nak ambil gmbr, lebih baik jdikan sbgai museum shj..tidak ada yg akan tersinggung, klu org ambil gmbr di luar museum wlpn bukan untuk mempelajari apa yg ada di dlm museum berkenaan..
    masya ALLAH...

  • baharambam  
    9:31 PM

    semalam ibu ku di kg kol aku n bgtau sesuatu yg mgejutkan.. seorang pelancong telah mengambil satu rakaman video dan merakamkan keindahan masjid kristal tetapi yg mengejutkan ialah di dalam rakaman tersebut masjid kristal itu kelihatan seperti patung budha.. aku sndiri telah melihat video tersebut dan mmg kelihatan seperti patung budha.. subhanAllah.. ini adalah alamat utk anda melihat sendiri rakaman video tersebut.. tepuk dada tnye selera.. [http://www.youtube.com/watch?v=5Rmpx0qk-Ks].. segale komen anda ttg video ini sila bkongsi dgn saye dgn emailkan kpd baharambam@yahoo.com.. assalamualaikum..

  • Anonymous  
    12:05 PM

    buleh ke non muslim masuk masjid tu...
    yang bina masjid tu guna duit rakyat...
    semua rakyat malaysia....
    termasuk non muslim....
    nak juga tengok how government spending our money...

  • dkeroncong  
    3:40 PM

    mari kita renungkan diri...apa yg kita nk dlm idup..megah atau keredaan dr allah..subnaaallah

  • dkeroncong  
    4:02 PM

    jgn pasal isu mcm ini merendahkan iman kita....allah

  • Anonymous  
    4:40 PM

    puak2 mu bodo blako...xtau gapo satu tapi nk keceh....belah la wei...untuk pengetahuan puak2 mu, masjid ni dibina oleh PERMINT (Perbadanan Iktisad Negeri Terengganu) sendiri...100 % dibiayai oeh PERMINT...bukan Patrick Lim..Tujuan Masjid Kristal & Taman Tamadun Islam dibuat adalah untuk faedah penduduk Terengganu gak...dengan adanya Masjid Kristal & Taman Tamadun Islam ini ia boleh menjana pendapatan penduduk tempatan...Masjid Kristal & Taman Tamadun Islam ini adalah bertemakan Edutainment Park atau taman yang berkonsepkan pembelajaran..ukiran pada masjid kristal adalah hasil seni penduduk Terengganu sendiri...puak2 mu xbangga ko???cuba puak mu bayangkan, brapo banyok belanja yg perlu puak2 mu keluarkan untuk g tempat2 monumen2 islam 2???msti banyok....jd dengan adonya Taman Tamadun Islam ni smua penduduk xpayoh blanja bayok utk tahu & tengok senibina islam yang hampir pupus....

  • Anonymous  
    4:47 PM

    buat pengetahuan smua, masjid kristal & Taman Tamadun islam ni boleh dikunjungi melalui jalan darat & jalan air....bas pun boleh lalu....jd lau puak2 mu xtau sgt pasal bnda ni jangan nk kecek la...nak bual ke ore kampung hok xtau gapo satu leh la...nak tipu aku sori la.....aku banyok tau psl bnda nie....hahahahaha.....jangan nk jadi kan isu ni sbg batu loncatan utk raih undi....aku yakin ore ganu xbodo supo puak2 mu....smoga BN menang lagi di ganu.... - Icecandle

  • Anonymous  
    11:58 AM

    buleh ke non muslim masuk masjid tu...
    yang bina masjid tu guna duit rakyat...
    semua rakyat malaysia....
    termasuk non muslim....
    nak juga tengok how government spending our money...

    ........kerajaan guna duit rakyat gak tuk bina pusat2 agama tuk bangsa lain...tp kami x teringin pun nk masuk....ni masjid la,tuk org islam..respek la sket

  • Anonymous  
    12:02 PM

    "buleh ke non muslim masuk masjid tu...
    yang bina masjid tu guna duit rakyat...
    semua rakyat malaysia....
    termasuk non muslim....
    nak juga tengok how government spending our money"

    kerajaan guna duit rakyat gak tuk bina pusat2 keagamaan tuk penganut agama lain,n bangsa lain...tp kami x teringin pun nk masuk! ni masjid la,tuk orang Islam..respek la sket!!!

  • baharambam  
    12:33 PM

    ni khas untuk org yg bgga2kn sgt masjid kristal.. ni pengalaman seseorang yg diceritakan kepada sy n sy kongsi dgn kamu semua..

    "Nak cite pengalaman saya skit..Saya berkesempatan pergi ke Masjid Kristal ni pada tahun baru cina baru2 ni...Kebetulan masa tu tengah ada perkampungan hadhari so saya berpeluang naik bot dari Seberang Takir free.(kalau tidak kena bayar tambang RM5.00 sorang)..Lebih kurang 30 minit sampailah kat Pulau Wan Man ni....tergamam dengan keindahan dan kecantikan masjid ni..dengan kubah kristal berwarna hijau memang menarik...Tapi hairan gak yang ada di pulau ni cuma masjid sahaja..tak ada perkampungan...Nak datang ke pulau ni gak kena menaiki bot dengan tambang yang boleh dikatakan mahal...Ada jalan darat tapi jauh dan mengambil masa yang lama untuk sampai...Saya juga berkesempatan masuk ke dalam masjid dan bersolat...Masjidnya taklah besar sangat...tempat solat org pompuan pun boleh memuatkan lebih kurang 80 - 100 orang...Lampu ceilingnya tersangatlah besar dan cantik....dengan kemudahan tandas dan tempat wuduk yang canggih...Mula2 rasa kagum tetapi lepas tu saya terfikir berapalah agaknya kos buat masjid ni...mesti ratus juta..lepas tu terfikir la saya plak, siapa yang nak dtg sembahyang kat masjid ni...? dahla kena naik bot bayar tambang rm 5...sehari ada 5 waktu x rm 5 = rm 25.00...eemmm banyak tu...Sayang sungguh dengan masjid ni canggih dan cantik tapi membazir...Semasa di sana ramai gak pelancong...Ada satu group tu pelancong cina yang memakai seluar short paras lutut sambil tangkap gambar beramai2...Sedih saya melihatkan keadaan itu...Masjid ini hanyalah masjid hiasan dan sebagai tarikan pelancong...Di Terengganu sendiri masih ada lagi rakyat yang miskin...Tempat saya naik bot di Seberang Takir tu sebagai contoh masih terdapat nelayan2 yang hidup susah dan miskin yang menyara hidup dengan menangkap ikan dan membuat keropok lekor...Alangkah moleknya kalau duit beratus juta yang digunakan untuk membuat Masjid Kristal itu digunakan untuk membantu mereka yang hidup susah...Sebelum kami pergi ke Pulau Wan Man ni, suami saya ada bertanyakan seorang penduduk Terengganu, kenapa tak sembahyang Jumaat kat Masjid Kristal..? Orang tu jawab, "Nak buat gapo...tu masjid hiase..." renung2kanlah...Diantara salah satu tanda2 akhir zaman ialah pembinaan masjid-masjid yang cantik, gah,canggih dan menarik tetapi tiada orang yang bersembahyang di dalamnya..."

  • Anonymous  
    3:00 PM

    "puak2 mu bodo blako...xtau gapo satu tapi nk keceh....belah la wei...untuk pengetahuan puak2 mu, masjid ni dibina oleh PERMINT (Perbadanan Iktisad Negeri Terengganu) sendiri...100 % dibiayai oeh PERMINT...bukan Patrick Lim..Tujuan Masjid Kristal & Taman Tamadun Islam dibuat adalah untuk faedah penduduk Terengganu gak...dengan adanya Masjid Kristal & Taman Tamadun Islam ini ia boleh menjana pendapatan penduduk tempatan...Masjid Kristal & Taman Tamadun Islam ini adalah bertemakan Edutainment Park atau taman yang berkonsepkan pembelajaran..ukiran pada masjid kristal adalah hasil seni penduduk Terengganu sendiri...puak2 mu xbangga ko???cuba puak mu bayangkan, brapo banyok belanja yg perlu puak2 mu keluarkan untuk g tempat2 monumen2 islam 2???msti banyok....jd dengan adonya Taman Tamadun Islam ni smua penduduk xpayoh blanja bayok utk tahu & tengok senibina islam yang hampir pupus"

    PERMINT yang biaya..sape yg dpt kontrak?

    tau banyak...?ape yg sedare ckp tu bkn tau byk..seme org pun tau..itu yg di publish.

    yg org tak tau, yg x di publish..

    elok la jgn letak kat name masjid kat pangkalnye..letak la taman kristal ker...

    pye la ramai org miskin...x terbela la nasib dorg klu membazir je keje k'jaan...

  • eija_under_age  
    12:48 AM

    wah...seronok nya...gaduh la lagi..ape la korang ni...x berfikiran dewasa tul...tegur la dengan berhemah...ni x, suka sangat mem'bodoh'kan org len...nobody perfect la pakck2 n makck2 sekelian...

  • Anonymous  
    4:22 PM

    Utk pengetahuan org2 yang x tahu gunakan akal,pandai dok kutuk n kata je.utk pengetahuan korang,taman n masjid yang dibina oleh kerajaan ni banyak beri faedah kepada rakyat terengganu..contohnya masa perkampungan hadari baru2 ni..semua dapat manfaat lebih2 lagi penduduk sekitar..siap buat parking lot lagi..charge parking beb..dlm sehari bape dapat? rezeki Allah bagi ..x bersyukur langsung..sapa kata naik bot kena charge RM5..(x tahu jagn wat tahu)..n x jauh mana pun dari bandar coz ia masih lagi dlm area kuala terengganu, naik kete kejap je sampai ..n mmg la x blh sembahyang jumaat kat masjid tu sbb x ckup 40 jemaah tp masjid ini dibina sebagai kemudahan bagi mereka yg mengunjungi taman tersebut dan melihat monumen2 mercu kegemilangan Islam n juga sbb musabab ia dibina di situ sebagai salah satu pembangunan di kawasan tersebut yg selama ni sepi..satu lagi xde keja lain ke nak superimpose..masjid pun boleh jadi bahan mainan cam ni..setakat superimpose cam tu x yah nak heboh2..org2 kg yg buta it pun tahu..

    "Kalau Idris Jusoh memberi alasan perobohan Masjid Desa Makmur Kijal kerana tiada penghuni pun di situ, maka masjid kristal itu sendiri didiami oleh bewak dan kera menjadi alasan ianya layak dibina."

    utk pengetahuan yg dirobohkan tu bukan masjid..tapi markaz PAS ..lagipun dierang mana g semyanag kat masjid..semyanag kat surau dibina PAS sdiri..takut nak semayang sama org BN kat masjid sbb "HARAM" n " tidak SAH"..menurut tok guru laaaa

  • BAHARAMBAM  
    3:05 PM

    DUIT..DUIT..DUIT.. TU JE SEK2 MU PK.. PERANAN MASJID LBH PENTING DR DUIT.. SEMBAHYANG PERKARA PLG UTAMA N KALO MASJID XLEH BT SEMBAHYANG JUMAAT APE GUNE MASJID?? SEMBAHYANG JUMAAT LA DPT MENGUMPULKAN UMAT ISLAM N BERKENALAN SESAME UMAT ISLAM SAMBIL2 DPT ILMU DR KHUTBAH JUMAAT..SBELUM PENTINGKN PERKARE2 LAIN PIKIRKN YG PLG PENTING DULU..

  • Anonymous  
    8:18 PM

    ade ke dieorg megah n bangga2 kn?? sape kate ade biawak n kera? itu dusta belaka..kamu ade bukti ke? kalau ade la kn...tunjuk la gambar di mana biawak n kera tu .... tujuan nya juga utk org merasai bagaimana rase nye ber solat di masjid di negara lain!! arghhhhh saya benci dgn org yg dengki ni...kalau dieorg buat just nk tarik pelancong..pelancong pon leh guna akal laa..baik g melancong dkt negara betul masjid tu..yg kite cuma perlu di bangga nye ialah negara kite sudah ade kemajuan! itu sahaja!!!!

  • nUrSha  
    9:47 AM

    Assalamualaikum,

    Rasa terpanggil plak nk bg comment ble buka blog nih..saya tak nak sebelah mane2 pihak..tapi kalu ikut logik akal fikiran kita yang masih waras nih pun,kenape lah nak buat masjid hg blnj 250 JUTA !!. bukan kah dalam Islam kita disuruh wasadtiah yakni besederhana dalam segala hal..buat masjid hg 250 JUTA itu dah kira pembaziran..membazir adalah satu drpd amalan syaitan..istighfarlah byk2 kpd sumer yg bangga dan kagum sgt dgn pembinaan masjid tuh..kalu btul negara kita nih kaya sgt, knp masih ada rakyat yg hidup melarat?? pikir2 kanlh...

  • Anonymous  
    12:17 PM

    Buat Icecandle...
    ceteknya pemikiran agama kamu tu... bawak-bawak la bertobat... ni la yang berlaku bila kepala asyik teringatkan 'kepala agung'...
    tobatlah...

  • HALIMAH  
    1:04 PM

    SALAM BUAT ANONYMOUS(KALAU BERANI LETAK NAMA PENUH).....PERTAMA AWK NIE ISLAM KE BUKAN ISLAM ?
    NAK KATA ISLAM NAMA MCM ORG KAFIR...SBB TU X RETI NAK CKP PASAL UGAMA..JGN CKPLAH.AWK DUK KAT SITUKE....CUBA FIKIR....ADE KE ORG KG. YG MAMPU SEMATA2 NAK SOLAT 5 WAKTU DGN MENAIKI BOT KE SANA? KOS TINGGI! KALAU AWK SANGGUP KER?
    SEMBAHYANG 5 WAKTU PUN BELUM CONFIRM AWK BUAT KAT SURAU @ MASJID? ENTAH2 AWK PUN KAKI TUANG GAK! MASJID MANA BOLEH KITA BENARKAN KAFIR LAKNAT TU MASUK!
    AWK JGN CKP TAK SERUPA BIKIN!
    TERIMA KASIH....

  • Anonymous  
    1:49 AM

    yang udoh tu udoh la...esok pakat2 gi ngundi...

  • rizal  
    9:18 AM

    Salam.
    Ini hujah umum, bukan memihak sesiapa.

    Betul ke kos Masjid Kristal sahaja ialah RM 250 juta? atau itu kos keseluruhan Taman Tamaddun Islam?

    Satu lagi, betul ke org bukan Islam yg bina masjiid tu? Sedih jugalah kalau org Islam tak mampu nak bina masjid sendiri.
    Byk ke masjid-masjid hebat di Malaysia ni dibina oleh org bukan Islam?

    Tak sure niat kerajaan utk bina masjid tersebut.
    Tapi satu perkara, ianya terletak dalam Taman Tamaddun Islam. Saya sebenarnya belum pergi lagi taman tersebut. Dalam taman itu khabarnya dipamirkan binaan-binaan berseni org Islam. Binaan yg paling penting bagi org Islam, tentunya masjid. So kalau dalam Taman Tamaddun Islam tak ada binaan masjid, rasa tak logiklah pula, sebab binaan yg paling penting tak ada. Lagipun, dah pergi melawat Taman Islam, tapi tak ada tempat nak solah? Tak kenalah pula...Namun, mungkin boleh bina surau sahaja utk pelawat yg berkunjung.

    Sebaliknya...disebabkan masjid adalah binaan paling penting bagi org Islam, tentunya ia patut paling menonjol dari semua binaan lain. Kerana rasanya kalau org Islam nak bina bangunan yg cantik, kenapa tidak pada masjid?

    Tapi betul ke sampai RM 250 juta satu masjid tu? kalau betul, rasanya melampau sebab masjid tersebut kurang dikunjungi dalam 5 waktu solah. Atau adakah RM 250 juta, utk keseluruhan Taman Islam?

    Masjid Kristal tu khabarnya tak besar mana. Mungkin niat sebenar, utk bagi pelawat bersolah di situ, tapi diharapkan mana-mana penduduk yg berdekatan, dapat juga memakmurkannya. Disebabkan ianya terletak dlm Taman Tamaddun Islam yg mengandungi binan-binaan hebat org Islam, mungkin mereka fikir, masjid dlm taman itu perlu dibina hebat juga, selaras dgn konsep taman tersebut, kerana lagi pun, masjid adalah binaan terpenting dlm sesuatu tamaddun Islam. Tapi taklah dibina besar, sebab tak perlu, cuma dibina cantik dan canggih, mungkin dgn niat nak tonjolkan bahawa org Islam mampu membina sesuatu yg hebat dan canggih.

    Satu perkara, apabila tamaddun Islam berkembang suatu masa dulu, byk cabang-cabang ilmu yg dimajukan dan dipelopori oleh org Islam zaman tersebut.Malah, dunia moden sekarang adalah berasaskan tamaddun Islam tersebut. Antara ilmu yg hebat dipelopori oleh org Islam zaman tersebut ialah ilmu seni bina.

    Tentulah org Islam ingin menterjemahkan kepandaian mereka dlm seni bina dan seni lain, dalam pembinaan masjid mereka. Adakah itu salah?

    Dalam fahaman saya, tidaklah haram utk membina masjid yg indah. Namun yg menjadi masalahnya ialah niat utk bermegah tersebut, dan kurangnya masjid dimakmurkan oleh org Islam. Yg salahnya ialah, kita sendiri juga, bukan masjid.

    Begitu juga, kalau nak bina rumah kita, kita nak bina yg cantik jika mampu. Adakah itu salah? Yg salah ialah niat utk bermegah. Tapi jika kita nak bina rumah yg cantik, tak semestinya niat kita nak bermegah. Kita bina sebab kita mampu dan apa salahnya bina yg cantik, sebab itu naluri manusia. Ianya bukan haram. Yg salah ialah niat bermegah.

    Tentang nak buat sesuatu projek mega, kena fikir tentang ramai lagi org-org yg susah dan miskin. Itu pun susah juga nak fikir...

    Pertamanya, kemiskinan disebabkan byk faktor.

    Keduanya, kerajaan perlu pandai mengutamakan apa yg perlu. Tapi satu perkara, kerajaan boleh beri bantuan tetapi setiap org kena tolong diri sendiri. Saya rasa, byk lagi yg perlu kita perbaiki tahap mentaliti org-org kita.

    Ketiganya, adakah kita perlu tunggu semua rakyat hidup senang, baru boleh buat projek mega/canggih? Ingatlah, byk perkara yg kita tak boleh tunggu disebabkan persaingan sengit dunia global sekarang, dan org Islam perlu ke depan.

    Satu lagi, ramai di kalangan kita yg sudah memiliki berbagai ilmu yg hebat, yg boleh digunakan utk pembangunan negara. Adakah mereka ini kena tunggu
    agar tak ramai org miskin dan susah di negara kita, baru mereka boleh gunakan ilmu tersebut utk buat/bina sesuatu?
    Memang kerajaan mesti rancang dan bantu mereka, terutamanya access utk education. Pada masa yg sama, kita tengoklah juga mentaliti pelajar-pelajar melayu, adakah mereka sentiasa berusaha utk cemerlang? Org boleh tolong, tapi lebih penting ialah, diri sendiri.

    Cuma yg kita harap sangat-sangat, sesiapa yg memerintah, biarlah jujur, ikhlas,corruption-free dan cronisme-free. Penting juga, biarlah bijak. Ingatlah, ramai bijak-pandai di kalangan rakyat sekarang, so pemimpin, biarlah bijak juga. Perselisihan pendapat adalah biasa dan diterima dgn hati terbuka, asalkan prinsip asas yg betul dipegang.

    Tentang cronisme, memang senang utk kritik org lain. Tapi kita cerminkanlah diri kita juga. Contohnya, minta tolong kawan/saudara dapat kerja, atau dapat tempat di sekolah/kolej/uni mungkin berleluasa di kalangan kita.
    Memanglah kelulusan kawan/saudara/anak memenuhi kriteria, tapi ramai yg lain yg memohon, juga memenuhi kriteria. Disebabkan campur tangan kita, kawan/saudara/anak yg dapat. Elok saja kita tak campur tangan terus, serahkan saja 100% pada badan pemilih. Kalau dapat, dapatlah, kalau tak, tak lah.

    Satu lagi masalah, kalau tak ingin campurtangan langsung, org yg nak minta tolong tu pulak kecil hati.....hai, susah... susah..

  • Anonymous  
    9:44 AM

    Salam, saya tertarik dengan perbincangan ini,
    apa pun kerajaan Terengganu berjaya dikekalkan semula tap payah kita nak marah pun rakyat dah buat keputusannya. berbanggalah menjadi rkyat terengganu. cuba renung baluk Terengganu 3o tahun dahulu... apa ada

  • Anonymous  
    7:26 PM

    udah2 lah kite nak d\gaduh sama2 kite... org lain gak yg gelak nt. ape yg penting skrng apa yg boleh kite sumbangkan. bagi2 lah idea gane nak imarahkan mane2 masjid ker. yg penting sama2 lah tingkatkan iman kita.
    wassalam....

  • Anonymous  
    7:32 PM

    poskan idea anda di web ini
    http://www.terengganu.gov.my/bankidea/insert_bankidea.php

  • Anak Dugung  
    11:07 AM

    Saya terbaca komen Rizal kat atas tu..macam anda juga saya terperanjat...

    RM250 juta kosnya??? memang sah samada (1) ada geng2 bodoh Idris Jusoh (sorry lantang sikit...) kat terengganu yang sanggup terima project semahal tu atau pun (2 ) ada yang makan duit! Masjid Putrajaya pun less than 2/3 of that cost...i tahu lah sebab i yang involve buat concept masjid dan budgetary cost, pas tu kawan2 i yg handle detailed design & construction....BTW project istana baru di lereng bukit yang i handle 4 tahun lepas (tutt!..tak payah sebut dimana) with a lot of land cutting, back filling, piling, interior/exterior yang canggih manggih suma carving pakai kayu chengal, wall deco songket benang emas, interior yang di import dari luar negeri, chandelier shwarovsky cristal from chekoslovakia, kosnya inclusive PMT & consultants services kurang dari 3/4 dari kos masjid kristal 'Patrick Badawi' yang tak sebesar mana tu...Patutlah baginda Tuanku murka dgn idris & kroni! Daulat Tuanku! Kami sentiasa menyokong tuanku yang sentiasa menjaga kepentingan rakyat tranung...

  • izali  
    10:03 AM

    kontroversi gak blog aku nih...tp aku sedih mana perginya org melayu yg penuh dgn sopan santun dab bahasa jiwa bangsa....

    kpd SB,

    aku tau blog aku diperhatikan oleh SB bukit aman, tp kalo kalo nak post komen tu berpada2 la....pk skit dosa pahala nak buat provokasi.
    yg rugi umat islam jugak yg berpecah belah. jgn bekerja utk isi perut sendiri dan para pemimpin yg korup...bekerja lah kerana agama, bangsa dan negara.

  • -VIoLEt-  
    12:29 AM

    well...sy pon rakyat ngeri terengganu...tertarik ngan discussion kamu2 sume sal masjid y penuh ngan kontroversi niihh..masjid kristal...kire leh dikatakan cam rumah da siap..pahat masih berbunyi...i'm quite interested with rizal comment..kinda open minded and matured talks...bnde yg die kate tu betol gak r...sbb ni tmpt discussion pndpt masing2..so i can't quite specified which is fact or not....what ever it is i'm proud to be born as a TERENGGANU citizen....

  • izali  
    1:38 AM

    ok, sy sebenar bukan membangkang 100% pembinaan masjid yg bertaraf surau ni...cuma tgk priority fisrt, how can the 2nd richest state in malaysia but the people still 2nd tne most poor in malaysia???

  • Anonymous  
    12:00 PM

    im a 20 years old gurl..
    n still stdi lg..
    da lame duk kt tganu ni..since 1995 cz ikt parents ditukarkn ke tganu ni..dlm bbrp bls tahun duk kt ngri tganu ni..byk prubahan yg da dibuat..n sbgai anak muda..of course i love this changing..

    sbenarnye..scra xsngaja jmpe blog neh..asl2 nk cari info untuk assignment cz saya wt tjuk untuk persuade org dtg ke trganu..
    then after i have read this blog,,
    byk info yg dpt..huhu..thanx to the owner of this blog..

    bru 20 tahun,rasenye mmg xlayak lg nk komen ape2..tp as a teenagers,,
    mmg bangga atas ape yg kerajaan tganu da buat tuk ngri ni..
    daripada o hingga r ngri ni da byk perubahan..

    n pasal msjid kristal ni,,saya n kawan2 da pergi time cti aritu..
    time pkampungan hadari tgh buat..
    ktorg mmg enjoy pergi ke sana..
    mcm2 replika msjid yg ade..
    kiranya kalo sape2 especially bdk2 skolah nk wt trip..elok gk pergi ke sana.. they will see sume replika kt sana..

    n pasal budget n all those things that related to masjid kristal..
    xnak r komen..mybe org2 yg handle projek ni.. lg tao ape yg dorg buat..eventhough it costs a lot of money..huhu..

    ntah lew..maybe saya still muda n of course pemikiran pon muda lg..
    in my opinion, xde pe2 kot yg nk komen psl msjid kristal ni..

    huhu..k..

    thanx for the information..

    assalamualaikum..=)

  • Anonymous  
    11:04 PM

    assalamualaikum..
    apesal la zaman skarang ni rmai lagi yg berfikiran kolot??adakan pembinan MASJID tu pn nk dijadikan isu?apehal la korang ni..nk berfikit pn kne budak2 ajar ke?ingat Allah la woi...kalo org duk bina kandang babi yg benilai 100juta tu, xde plak yg nk komen2 smpai berbuih mulut??jgn duk pikir membazir la kalo untuk buat masjid..ni rumah Allah..knape, ade org nk ckp ni sbg bermegah2??makhluk mne yg ckp tu?mkhluk yg xde otak?tempat ibadat pn nk ckp cmtu..zaman dulu, org buat msjid yg besar2, tp xde pn yg nk komplen..malainkan org yg bukan islam..tu pn aku rase, dorg pn x komplen..korg ni je yg nk bantah la, ape la sbb x stuju.korg ni ade akal ke x hah?!korg islam kn?!!so, pikir cara islam..agama lain pn tau hormat agama kita, knape ngn korg ni yg beragama islam dan membantah pembinaan RUMAH ALLAH???!bawak byk bertaubat la..mmg btol la ni akhir zaman.rumah ALLAH pn nk di kutuk..kt klantan, ade yg buat patung buddha yg paling besar kt asia tenggara ni, korg xnk bntah?kalo dh alim sgt, buat la rumah Allah..bukan buat patung2 cmtu..tp, bagi aku patung tu xde salahnya.sbb aku tau, tu tmpt ibadat bagi kaum buddha ..tp aku nk mnyedarkn korg yg masih sesat ni..x reti2 nk hrgai keindahan islam..krajaan buat monumen kat tepi msjid tu pn utk korg r..hayati btol2 keindahan islam..bukan utk menghina n mngutuk..tolong sedarkan diri sndiri sblm mngutuk rumah Allah..astaghfirullah...
    wassalam...

  • Anonymous  
    11:26 PM

    assalamualaikum..
    kepada tuan empunye blog ni..kalo anda x tau ape2 tntang msjid ni, jgn nk tulis blog la wei..buat dosa je..ko ckp xde jmbatan??tipu la..ko datang kt tganu, aku nk tunjukkn jmbatan kat ko..kalo xde jmbatan, buang la mata n otak ko tu,,..fikir2 sndiri la wei.,kalo xde jmbatan, cmne org yg datang tu mnaiki kereta, bas, motosikal n so on??sdiri mau ingat la..pikir, guna la otak..jgn nk tuduh x tentu pasal..n kalau x tau, jgn buat2 tau..ok??jadulah manusia yg berfikiran.jgn jadi binatang yg x berakal..
    sekian,
    wssalam......

  • izali  
    12:19 AM

    buat anonymous,

    1st kalo nak tulis komen, sila perkenalkan diri anda, baru la gentleman...

    kedua, masa aku pegi ke masjid ni, jambatan atau tambak dari losong tu masih belum siap...so, fakta ini betul semasa ianya ditulis...

    ketiga, masjid nak dijadikan isu?? itu sila tanya Rasulullah, kenapa ada hadith yang sedemikian. Hadith ni sahih, dan bukan relevan utk masyarakat Arab sahaja tetapi utk umat Islam seluruh dunia.

    keempat, patung buddha, boleh tolong jawab, duit siapa yang bina dan di atas tanah siapa??

    kelima, isu babi, ni lg best..ko cuba tanya khir toyo dan konco2nya siapa yang bertanggungjawab biarkan ladang2 haram smp ada penyakit, pencemaran bau dll.

    keenam, aku nak ko jawab kenapa masjid bujal di kemaman diruntuhkan ??

    ketujuh, cuba ko cari istilah 'masjid dhirar'??

    kelapan, aku rasa ko ni jahil tak bertempat so, aku cadangkan ko baca 1 buku bertajuk "Fiqh Aulawiyyat" karangan Dr Yusof Al-Qaradhawi. Cari terjemahan bahasa melayu kalo ko tak pandai bahasa arab. Bab perancangan bandar dalam Islam boleh baca Al-Mukadimmah karangan Ibn Khaldun.

    kesimpulan, kalo ko baca hadith nabi, baca kitab para ulama' isya Allah ko tak akan menulis 'kal al-an'am bal hum adhal....' tak paham apa aku tulis...buka surah Al-An'am.

    ps: fyi, masjid kristal ni sebenarnya sebelah kampung aku jer...

  • sheikh  
    3:31 PM

    korg ni.psal msjid pn nk gaduh..haha.lawaknye budak2 zaman skrg..

    kpd izali, kalo dh belom siap, jgn la ckp xd jmbatan..ko ni pn satu la..pikir mcm budak2..biar la siap spnuhnye, baru la bleh dikatakan jmbatan tu xde..hahahahahha..lwak2..

    patung buddha tu dibina oleh krajaan..duit rkyat la..org2 lama kt klantan sdiri yg crita kat aku.so, kiter yg budak2 ni, xyah buat pndai2 rka crita..tu tanah krajaan k..harap jelas..

    isu babi tu, ko pndai2 la ktengahkan dlm blog ko ni..xyah nk jadikan masjid sbg tmpt bgaduh..ok??!

    mashid bujal kt kmaman, tu bukan msjid dh..tu mrkas pas..so, bile dh jadi tmpt sarang politik, adakah ia ssuai utk dinamakan tmpt ibadat??bukankah tmpt ibadat ni utk smua org??bukan mngikut prti..ni r sikap org pas..rela mnhadikan rumah Allah sbg tmpt raih undi.astaghfirullah...nauzubillah..

    kpd izali, jgn nk ckp org jahil x btempat..ko balajr smpai mne?ko dh cukup pndai sgt ke??knape, ko pndai bahasa arab, dh nk blagak??boleh blah la wei..aku tau 5 bahasa, x nk kecoh pn..ni x, ko blagak mlebihi ustaz..huhu..sedihnye ade umat cmni..

  • hisham  
    3:33 PM

    assalamualaikum..

    aku sokong anonymous...

    kpada penulis blog, ko bleh explen knape org duk runtuhkan tabika??xkesian ke kat budak2 yg nk blajar??ish2..akhir zaman la ni..

  • izali  
    11:04 PM

    to syeikh,

    1. kerajaan negeri tak pernah buat patung buddha, ko bleh cek dgn jkr kelantan. tiada peruntukan penah dikeluarkan. semua hasil duit masyarakat siam. ini fakta.

    2. isu babi, dah 20 dah babi hidup bermaharajalela kat selangor nih...siapa punya angkara??

    3. masjid bujal dijadikan tempat solat 5 waktu, so adakah ianya ianya tempat ibadat? kalo betul ianya markaz politik, kenapa tidak runtuhkan semua masjid yg kononnya dijadikan markaz pembangkang. kenapa tak runtuhkan sekali masjid negara yg setiap minggu menjadi alat propaganda politk barisan nasional???

    4. aku belajar smp mana? aku ada pendidikan yg formal yg melayakkan aku bercakap spt yg aku tulis. bukan memandai2 atau berlagak, setiap ilmu kena sampaikan dlm bentuk yg berhemah...

    kpd syeikh, aku lagi sedih ada ada lagi umat yg macam ko...tidak bersandarkan ilmu bila menulis.

    ok, atas dasar akademik dan fakta...isu jambatan ke masjid merupakan kesilapan aku sbb semasa lawatan aku yg terakhir aku tak nampak sebarang jambatan atau tambak yg dibina. kpd semua pembaca, aku minta maaf. tiada niat aku utk menyeleweng sebarang fakta. atas dasar akadamik dan kebenaran, aku menarik balik kenyataan aku...

    tp aku tetap bertegas mempertikaikan ttg relevannya pembinaan masjid ini dan taman tamadun sekitarnya atas alasan agama, ekonomi, dan sosio-politik.

  • izali  
    11:08 PM

    hisham,

    tak penah pulak org runtuhkan tadika...haha

    yang aku tau, puak BN salah gunakan kuasa guna dewan org ramai, tadika sbg markaz BN...

    kalo masjid bujal kononnya markaz PAS diruntuhkan, tak penah pulak bilik gerakan BN diruntuhkan di kelantan dan terengganu.

    tak pe..tak pe, bagi peluang ko menulis...sbb aku pon malas nak moderate...biar semua org boleh meluahkan pendapat...demokrasi terpimpin la katakan...hehe

  • amir  
    5:16 PM

    kolot la ko ni izali..haha

  • izali  
    7:29 AM

    amir, mmg la kolot kalo membazir duit rakyat, kalo bg subsidi diesel kat nelayan kat ganu lg bagus, dapat gak ikan murah...ni ape smp ikan kembong sekilo smp RM12, kat kl baru RM8 sekilo..

    ko komen biar la akademik skit...haha

  • balqis  
    3:01 PM

    izali...saya tetap menyokong kamu.teruskan perjuangan.memang apa yg kamu kata itu benar2belaka.may Allah bless you always...and smoga kita sentiasa mendapat petunjuk and rahmat dri Allah...amin

  • balqis  
    3:07 PM

    mereka belum mendapat hidayah dri Allah..bersabarlah...saya berbangga dengan muslim yang berani seperti anda..teruskan usaha..Allah akn membantu mereka yang membantu agama Allah...i'Allah

  • scha  
    12:00 PM

    If you like Wing Chun and the fight scenes in the movie, you will appreciate Lian Padukan even more.

Post a Comment

Kerja Kosong Terkini...