Malaysia Agricultural Park, Shah Alam, Selangor.  

My trip to Taman Pertanian Bukit Cahaya Seri Alam, Shah Alam, Selangor.
Date : 28 January 2007

my cuti photo blog http://mycuti.blogspot.com


Rumah 4 musim, kami pegi pada musim salji.


sejuk... winter season in tropical forest


Naik bas...


anak-anakku...



selamat datang.. lain kali datang lagi.

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Gambar terkini anak2ku 28 Jan 2007  


Faiz Irfan 1 thn, bukan main susah nak amik gambar



Faizatul Huda 3 thn dan Faizatul Fatihah 5 thn

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Sejarah Puasa Asyura  

Artikel ini dipetik dari laman web Persatuan Ulama Malaysia

Sepuluh Muharram dalam bahasa Arab, disebut Asyura. Orang Melayu Kelantan menyebutnya Sura. Di beberapa daerah di Indonesia misalnya, hari itu dirayakan dengan membuat bubur merah-putih. Putih mencerminkan Hasan dan merah melambangkan Husein. Seperti dalam sejarah, Saidina Hasan pernah melakukan perdamaian dengan penguasa demi kebaikan umat. Tetapi malangnya, perdamaian itu dikhianati oleh elit-penguasa itu sendiri. Putih adalah lambang perdamaian.

Sementara Saidina Husein melihat pengkhianatan itu segera bangkit melawan pemerintah lalu terjadilah peristiwa tragis iaitu Tragedi Karbala. Padang pasir Karbala memerah dengan darah syuhada. Merah adalah lambang kesyahidan. Agak sukar untuk menemukan orang tua yang dapat menjelaskan asal-usul tradisi itu. Para ulama yang ditanya, hanya menjelaskan tentang disunatkannya puasa pada hari itu. Mengapa? Kerana hari itu adalah hari pertolongan Allah kepada para nabi dalam menghadapi orang-orang zalim.

Pada hari Asyura, Ibrahim lepas dari api Namrud, Yunus keluar dari perut ikan, Musa bebas dari hambatan Firaun, dan Muhammad SAW selamat dari racun orang Yahudi. Kononnya, masih kata para ulama, ketika Nabi Muhammad SAW ke Madinah, baginda menemukan orang Yahudi berpuasa pada hari itu untuk mengenang kemenangan Musa. 'Aku lebih berhak untuk berpuasa daripada kalian,' kata Nabi SAW kepada orang-orang Yahudi. Maka kaum mukmin yang saleh di Malaysia selalu melakukan puasa Asyura sebagi ungkapan syukur atas kemenangan para Nabi.

Sebahagian Muslim di Mesir mengungkapkan rasa syukur mereka dengan cara lain. Mereka memakai pakaian yang indah, makan-makanan dan bergembira. Al-Makrizi, ahli sejarah Islam, dalam At-Khuthath, jilid 1, hlm. 490, menulis, 'Dinasti Fathimiyyah di Mesir menjadikan Asyura sebagai hari dukacita (untuk mengenang kematiah Saidina Husein di Karbala)... Ketika raja-raja Bani Ayyub merebut Mesir, mereka menjadikan hari itu hari gembira... melanjutkan tradisi orang-orang Syam yang dirintis Al-Hajjaj pada zaman Abd al-Malik ibn Marwan.

Tujuan utamanya adalah mempermalukan pengikut Ali bin Abi Talib yang menjadikan Asyura sebagai hari dukacita. Al-Hajjaj adalah tonggak besar dinasti Umayyah. Dia melakukan strategi kekerasan dalam menumpas pengikut Ali - lawan politik Bani Umayyah -secara fizikal. Di samping itu, dia melakukan penyelewengan fakta untuk membasmi Saidina Ali secara intelektual. Bermula sejak kekuasaan Muawiyah, pengetahuan umum diarahkan untuk membenci Ali dan mencintai penguasanya. Pendapat yang berbeza dibanteras. Pendapat yang sesuai dengan selera elit-penguasa disebarluaskan. Para khatib disuruh mengutuk Ali di mimbar-mimbar Jumaat. Hadis-hadis tentang keutamaan Ali dilarang diriwayatkan. Hadis-hadis buatan yang mengecam Ali digalakkan.

Begitu pula, ajaran Islam yang dijadikan syiar pengikut Ali dibid’ahkan atau dicarikan tandingannya. Lalu, di Karbala terjadilah pembantaian keluarga Ali bin Abi Thalib pada 10 Muharram 61 H oleh Bani Umayyah. Husein bin Ali dibunuh dengan cara yang sangat kejam. Asyura ertinya -sepuluh- bermakna hari terbunuhnya Husein dan sekaligus hari kemenangan Bani Umayyah. Para pengikut Ali tentu sahaja menjadikan hari itu hari berkabung, hari terbunuhnya cucu Rasulullah, dan hari syahidnya seorang pejuang keadilan.

Setiap kali Asyura mereka mengenangkan peristiwa itu dan merintih penuh nestapa. “Bagi kami, setiap hari adalah Asyura dan setiap tempat adalah Karbala,” teriak mereka. Laungan teriakan itu terdengar lagi ketika para pengikut Ali menumbangkan kekuasaan Syah Moden pada akhir 1978. Oleh kerana itu, Asyura menjadi lambang yang mengancam para elit-penguasa. Al-Hajjaj menetapkan Asyura sebagai hari gembira dan hari bersyukur. Kerana ‘might is right’ (kekuasaan itulah yang benar) maka yang kalah tentu sahaja salah. Justifikasi keagamaan harus dibuat. Lahirlah hadis-hadis yang menyatakan Asyura sebagai hari kemenangan para Nabi dan kekalahan orang zalim. Seperti kata sebahagian ulama, kita harus bersyukur dengan berpuasa pada hari itu. Akhirnya, kita terpaksa bertanya, “Tidakkah sebahagian yang kita anggap ajaran agama itu sebenarnya hasil rekaan politik sepanjang sejarah?” Nampaknya, agama juga ternyata tidak terlepas daripada politik

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Kampungku Indah permai....  






my wife's village at kampung sg sireh. tanjung karang.....

Posted by Picasa

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Annual Great Meeting  



meeting apa tu.....meeting persatuan kanak2 se-malaya kot.

Posted by Picasa

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Pre-School - Tadika Anjung Pelangi  



anakku fatihah, 5 thn, dah masuk sekolah tadika...cita2 nak jd doktor, ada gaya doctor tak?

moga berjaya dunia akhirat..amiin

Posted by Picasa

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

 

my all in one printer, epson stylus cx3700 just broke.....huhuuuu

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

besonyer ikan.....tangkap dik  

Posted by Picasa

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Anakku manja...haha  

comel tak??

Posted by Picasa

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Investment-Linked Takaful Launched  

IKHLAS CAPITAL INVESTMENT – LINKED TAKAFUL

This is a single contribution investment linked plan. It is an investment type plan that provides capital appreciation and protection in the event of death and total permanent disability (TPD) of the participant. The participant has the option to invest in three types of fund namely, Growth fund, Balance fund and Fixed Income fund.

CLICK HERE FOR DETAIL

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

kita minum dulu.....  

gambar kat tasik titiwangsa, kuala lumpur, malaysia



asalnyer budak2 nih pakai sama...last dua beradik tu main air, abis basah baju....geramnyerrr

Posted by Picasa

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Tiada Panggilan Sepenting Seruan Ilahi...  

Islam is way of life...



iklan kat PLUS Highway....insaf aku tengok iklan ni, alhamdulillah.

Posted by Picasa

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Selamat Tahun Baru 1428 HIjrah  

Posted by Picasa

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Trip to Eye on Malaysia  

My trip to Eye on Malaysia on 20 Jan 2007.
Located at Titiwangsa Lake Garden, Kuala Lumpur, Malaysia.

Visit Malaysia 2007.




Klik Full Album

Posted by Picasa

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Eye on Malaysia  




The Eye on Malaysia, the largest portable ‘observation wheel’ in the world, was unveiled by the Hon. Prime Minister of Malaysia on 6 January 2006 in conjunction with the grand launch of the Visit Malaysia Year 2007 celebration.

This giant ferris wheel allows visitors to experience a 360-degree panoramic view of Kuala Lumpur during a 12-minute ride that goes 60 metres high. It offers a magnificent view of Kuala Lumpur and over 20 kilometres of its surroundings including KL Tower, Istana Budaya and Petronas Twin Towers.

Similar in concept and style to the famous London Eye, the specially commissioned Eye on Malaysia is expected to be a hit among locals and tourists. There are a total of 42 gondolas comprising 39 units for the public, one for VIPs and two for disabled passengers. Each of the gondola can carry eight persons.

The Swiss technology used to make the giant wheel is the result of a strategic partnership between a Malaysian company, MST AD Suria Sdn Bhd, and an Australian enterprise.

Tickets are available at the sales counter in the Titiwangsa Lake Gardens. It costs RM15 for adults and RM8 for children aged 3 to 12 and senior citizens. The operating hours for the ferris wheel are from 10am to 10pm daily.

Titiwangsa Lake Gardens will be transformed into an audio-visual wonderland as four of the world’s largest and most high-tech water screens will show the faces and images of Malaysia combined with a fireworks display.

The International WaterSky Spectacular runs at night with exciting shows commencing at 8pm daily. It features jet and water ski stunts and close proximity pyrotechnics to create a truly spectacular experience.

Don’t forget to catch the ‘Theatre of the Waters’ premiere on 1 February 2007 and will continue to be screened each night throughout the year. Meantime, the ‘Art of Fireworks’ show runs every night from Saturday 6 January to Saturday 3 February 2007.

For more information about the Eye on Malaysia, please contact Puan Widyanti at + 603 – 21661106 or email widyanti@suria.com.my .
MST AD Suria Sdn Bhd,B-3A-13, Megan Avenue II, Block B,No. 12, Jalan Yap Kwan Seng,50450 Kuala Lumpur.Tel : +603 – 2166 1106Fax : +603 – 2166 1101

Issued by: Communications Division, Tourism MalaysiaDate: 6 January 2007For more information, please contact VMY 2007 Secretariat at: (03) 2693 7111 or Tourism Infoline: 1300-88-5050Email: div-communications@tourism.gov.my

Source of Article: www.cuti.com.my

Posted by Picasa

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Anak-anakku  




my kids...klik Full Album

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Selamat Hari Aidil Adha  

gambar2 korban Aidil Adha.
melapah penat, sbb x biasa

<== part paling best...hehe

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Kerja Kosong Terkini...