My Trip to Port Diskson + MsjBox Family Day  

sesi bergambor ramai2...baru amik tpt duduk

Tidak dapat dipastikan sama ada ini adalah ayam atau arang batu...hehe

Sementara aku mengupdek trip aku ke yang julung kali ke Port Dickson + MsjBox Family Day @ PD, korang makan la ni dulu yek.


{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Mari Mengundi : Untuk Panduan Kita Bersama  

Aku cukup tertarik bila terbaca artikel ni, artikel cukup pendek dan padat yg boleh menjadi panduan untuk memilih pemimpin semasa Pilihanraya Umum ke 12 nanti. Bagi aku cukup dengan sirah kepimpimpinan Perdana Menteri Agung Negara Islam Madinah iaitu Rasulullah SAW serta para Khulafa' Ar-Rashidin.

Kepimpinan Perdana Menteri Negara Islam pada masa itu dengan jelas meletakkan batas halal dan haram walaupun dalam masyarakat majmuk termasuk musuh no 1 Islam iaitu orang Yahudi serta golongan munafik.


"Taatilah kepada aku selagi aku taat kepada Allah. Sekiranya aku menyeleweng atau melanggar perintah Allah jangan taat kepada aku. Tentanglah aku sehingga aku kembali kepada hukum Allah."

Demikianlah ucapan Sayidina Abu Bakar as-Siddiq ketika dilantik menjadi khalifah, selepas wafatnya baginda Rasulllah s.a.w. yang dinukilkan sebagai panduan kepada umat Islam memilih pemimpin pada pilihan raya umum akan datang.

"Pemerintah,pemimpin atau individu yang terdiri daripada pembodek-pembodek, perasuah, guna harta dan tercalar akhlak wajib ditentang dan ditolak sama sekali berpandukan syarak dan ucapan Abu Bakar as-Siddiq itu," menurut beberapa pandangan ulama'.

Umat Islam berkewajipan memilih pemimpin mengikut tuntutan syarak yang berpandukan al-Quran dan Sunnah di samping pemerintah juga wajib mendapat restu rakyat dan salah satu contoh yang boleh dijadikan panduan ialah ketika Rasullullah mendirikan kerajaan Islam Madinah termasuk ketika melantik Abu Bkar menjadi khalifah selepas wafatnya Nabi Muhammad.

Kini giliran umat Islam untuk memilih pemimpin berpandukan kepada kaedah syarak untuk mewakili rakyat untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen pada pilihan raya akan datang.

Syarak menentukan rakyat memilih pemimpin sepertimana melantik imam di dalam solat jemaaah iaitu yang terbaik di kalangan yang sedia ada.

Maksud terbaik ialah bersih dan kuat imannya, lebih bertaqwa, lebih pandai hukum Islam dan lebih komited kepada agama Allah.

Sebagai contoh bagaimana Bani Israel pada zaman dahulu menghendaki pemimpin dan meminta Allah memilih, namun pilihan tersebut iaitu Taalut dibantah mereka kerana calon tersebut tidak berharta.

Lalu Nabi ketika itu menjelaskan bahawa walaupun Taalut tidak berharta tetapi mempunyai ilmu yang tinggi dan akhlak mulia serta berani.

Umat Islam boleh merujuk ayat 247 surah al-Baqarah sebagai panduan dan tips untuk memilih pemimiin dalam pilihan raya akan datang.

Islam juga melarang para pengundi memilih individu yang menggunakan hartanya untuk membeli undi dan tercalar akhlaknya.

Taatilah pemerintah bukan bermaksud membuta tuli kepada sesiapa atau mana-mana sahaja pemimpin tetapi yang terbaik di kalangan kamu seperti yang disebut dalam al-Quran.


Aku teringat dlm sejarah pemerintahan Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq dengan jelas memerangi golongan yang enggan membayar zakat kepada negara. Tapi hari ini, ramai individu dan syarikat yg enggan membayar zakat termasuklah PETRONAS.

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

My Desktop Wallpaper  

I'm a busy man, very busy. Let the picture (and monitor as well) tell u how bz I am...haha.

Ps: kalo monitor 42 inch pon x cukup maa....

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Sambut Hari Valentine adalah HARAM  

Ini salah satu artikel mengenai hukum menyambut Hari Valentine @ Hari Kekasih. Ramai yg perbahaskan isu ni walaupun para mufti dan alim ulama' dah bersuara. Ramai yg berlagak alim dan cuba untuk menyanggah fatwa mufti dengan kebijaksanaan akal mereka semata-mata.




1. Apakah hukum umat Islam turut menyambut Hari Valentine pada 14 Februari lalu dan bagaimana hendak menyedarkan golongan tersebut agar menghentikan perbuatan itu yang menjadi amalan kebanyakan remaja yang bercinta?

JAWAPAN: Menyambut Valentine Day (Hari Kekasih) hukumnya haram. Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, “Dan janganlah kamu menghampiri zina sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan keji dan satu jalan yang jahat.’’ (al-Isra: 32)

Mafhumnya, Allah s.w.t. tidak mengharamkan zina semata-mata malahan apa-apa yang boleh membawa kepada zina juga hukumnya haram.

Apa yang jelas dalam sambutan Valentine Day ialah pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan. Justeru, bagi menzahirkan rasa cinta, pelbagai aktiviti dilakukan yang jelas haram dan bertentangan dengan Islam. Apa yang pasti ialah pasangan kekasih akan mengadakan pertemuan demi melahirkan perasaan cinta. Pada waktu itu yang ketiga ialah syaitan yang menghasut mereka supaya melakukan perkara-perkara terkutuk.

Nabi telah menegah kita daripada meniru budaya Yahudi dan Nasrani dengan sabdanya yang bermaksud, “Nescaya kamu akan turut jejak langkah mereka (Yahudi dan Nasrani ) sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga kamu akan turuti mereka walaupun mereka masuk ke dalam lubang biawak. Lantaran sahabat bertanya: Adakah mereka itu Yahudi dan Nasrani? Baginda menjawab: Siapa lagi kalau bukan mereka.’’

Islam mengharamkan sambutan seperti itu bagi menghalang berlakunya perkara yang lebih buruk. Islam menghalang demi membatasi perhubungan lelaki dan perempuan supaya masing-masing dapat memelihara kehormatan diri.

Menyambut Valentine Day adalah bertentangan dengan syiar dan norma-norma budaya masyarakat Islam Melayu. Malah budaya itu diimport dari Eropah yang menghalalkan perhubungan lelaki dan perempuan atas dasar suka sama suka.

Perlu difahami bahawa Islam bukan satu agama yang rigid atau ekstrem tetapi Islam bermatlamat membawa kesejahteraan demi memelihara nama baik umat Islam supaya menjadi umat contoh.


Sebenarnya dlm menyelesaikan isu ini, pihak media sepatutnya memberi sokongan. Sebaliknya, pihak media yang paling aktif mempromosikan Hari Valentine dengan rancangan bertemakan Hari Kekasih serta jemputan para artis untuk memeriahkan lagi rancangan mereka.

Aku bertambah pelik kenapa tokoh ulama' besar diharamkan masuk tv spt Allahyarham Dato' Ishak Baharom, Dato' Ismail Kamus dan Dato' Harun Din tapi dalam masa yg sama banyak unsur haram masih berleluasa di RTM, TV3 dan lain-lain. Ini termasuklah rancangan Fulus Mania serta Konsert Sure Heboh yang juga telah difatwakan haram.


{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Blogger Award from Kak- E & Yonna  

Di terima dr Deq Yonna from Penang with love. Sape nak makan Char Kuew Teaw Penang, leh hubungi Deq Yonna.

Ni plak diterima dari Kak-E aka Umie-E. Kak E ni pandai masak...mcm2 masakan dia boleh masakan dr masakah barat timur utara selatan semua boleh.

BTW, TQVM.

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Cuti-cuti Malaysia : Batu Pahat & Ayer Hitam, Johor  

1. Dataran Penggaram, Batu Pahat



Kalau cuti Tahun Baru Cina tahun lepas kami pegi ke Aquaria KLCC (gambar di sini), baru2 ni kami pegi ke Batu Pahat dan Ayer Hitam, Johor. Destinasi ni bukan lah destinasi idamanku utk pegi melancong tp atas urusan bisnes di Parit Raja.

Perjalanan kami sebenarnya tak rancang, so aku tak la booking hotel, kira gamble jek. Smp kat Batu Pahat, kami pon mencari hotel atau mana2 rumah tumpangan untuk menginap.

Hampir 5-6 bijik hotel gak aku cari, tp semua full house. Last2 aku smp ke Hotel Katerina. Aku tatau pon tu hotel Chua Soi Lek, tp sik baik penuh...haha. Tp aku cukup respek dengan kehospitalitian mamat receiptionist tu. Dia yang tolong call hotel yg kosong tp gagal. Tp dia tak putus asa, dia bagi aku tolong fotostatkan senarai hotel kat Batu Pahat dengan peta sekali.

Nasib kami baik dengan hanya satu panggilan, kami dapat booking Hotel Novo Park kat area situ gak. Dengan bayaran RM113, kami dpt 1 bilik kecik (baby suite...ekeke), aku rasa besar lagi bilik anak aku. Tp syukur, dapat familiku tumpang berehat.

Misi malam tu diteruskan dgn cari makanan dan lepak di Dataran Penggaram, Batu Pahat. Then balik mandi n tido.

2. Pusat Pasu dan Kraftangan Ayer Hitam


Kalo berkenan, klik gambar, print pastu tunjuk kat tuan kedai...hehe




Selepas solat Jumaat dan makan di rumah sahabatku di Ayer HItam, kami ke pusat jualan pasu dan barangan kraftangan di Ayer Hitam. Barangan agak murah, tp aku standby RM150 je dlm poket...sbb aku tau kalo aku withdraw lebih, terlebih plak terbang dari poket aku...haha

Pukul 6.00 ptg bertolak dr Tol Ayer Hitam dan tiba di Tol Jelutong, Shah Alam pada pukul 8.05 utk bersolat. Tak lah jauh sangat, Ayer Hitam - Shah Alam dlm 2 jam lebih jek.

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Jogging @ Sunday Morning  

cepat lari....sape no 1 babah banjer eskem

Ifan penat la babah...dapat no 2 jek

Irfan minum dulu ye babah...

Ni merupakan aktiviti mingguan kami sefamili pada hari minggu (err..hampir setiap minggu). Lokasi jogging dekat dgn rumahku di tasik kawasan perumahan Shah Alam 2, Puncak Alam.

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Camping @ Depan Rumahku  

khemah ni sama tinggi ngan anak aku jek

siap makan nasik tu..

Ni gara-gara nak pegi Family Day Camping @ Port Dickson anjuran MSJBOX pada 16 Februari 2008. So, sesape blom beli khemah beli cepat2 yek.

Btw, khemah ni aku beli kat Econsave dengan harga RM29.90. Murah sbb kecik saiz S, lg pon tengok meterial dia mcm tak berkualiti, tp ok la daripada sesape takde khemah...haha.

Cerita bab bercamping, byk kali gak aku join masa kecik2 dulu smp aku aku dah tua nih. Tepi laut, atas bukit, tepi tasik, tepi air terjun, kolam air panas...rasanya byk gakla. Dalam laut n atas pokok je tak pernah, Jun n Sheda terer la kot...

Cuma aku nak share pengalaman pahit manis aku bercamping dulu-dulu:

1. Pengalaman camping Pantai Tuk Jembal, Terengganu, ribut petir melanda dan sebatang pokok kelapa tumbang lebih kurang 1 meter dari khemah kami. Alhamdulillah selamat.

2. Semasa camping di Lata Tembakah, Besut, khemah kami ditenggelami air akibat banjir. Kami juga tak dapat balik sbb jalan keluar utama juga ditutup dinaiki air. Akibat lama berendam air, kukakikakukokakukaku dijangkiti penyakit ntahapekenamantah.

3. Semasa camping di Tasik Kenyir, waktu malam terdengar bunyi gajah mengamuk mematahkan ranting kayu berdekatan khemah kami. Pagi esok bila bangun tiada ranting pon yang patah, tapak gajah pon tak jumpa.

BTW, kita tunggu kat PD esok, kat mana khemah ini akan terpasang. Atas pokok, dlm laut...tungguu.

Err lupa nak ajak, so aku mewakili pihak pengurusan MSJBOX (yang giler kuasa..haha) menjemput anda semua ke program Family Day Camping @ Port Dickson pada 16 Februari 2008 nanti. Click 4 furtther info.

{read more}
Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

Kerja Kosong Terkini...