Operasi Lalang  

tepi umah : sebelum..

tepi umah : selepas...

depan umah : sebelum..uhuhu malu nak upload.

depan umah : tadaa...selepas. mcm sama jek...

Jentera 'canggih' yg memenatkan tulang belakang yg dimport dari German.

Aku dengan bengangnya mengishtiharkan Operasi Lalang kepada lalang2 yg menceroboh ke laman rumahku. Lalang ni dari umah sebelah sebenarnya, merebak masuk...adeh.

Btw, masa beli rumah ni, kononnya nak buat lanskap cun melecun la, macam-macam pokok aku tanam. Mula2 besh, pokok membesar dengan hijaunya. Tp biasa la, mula2 je semangat pastu...hampeh. Dah le takde pengalaman. Pengalaman tanam pokok cili, kangkung ada la sikit.

So, base kpd pengalaman aku yg silap dulu tuh, bbrp tips lanskap:

1. Rumput : tanam secara penuh, bukan spot menyepot jer. Mahal x pe janji puas hati. Gunakan pasir halus sbg base.
2. Kalo tanam dlm pasu tuh, rajin2 la siram dan membaja. (ni basic, semua org tau)
3. Kalo tanam pokok yg suka membiak, (pokok ntahapekeame tu, cam pokok pisang kecik ada bunga tuh) pastikan korang kontrol akar dia, ala..mcm birth control tuh.
4. Daripada tanam pokok bunga yg tadak pekdah, baik tanam pokok buah. Contohnya kelapa sawit, sbb kelapa sawit mahal skrg nih RM570 setan. haha...ni tips bapak aku.

So, dlm byk spesies2 bunga kat umah aku tuh, aku ingat nak buang semua la, nak tinggal pokok2 buah n pokok herba yg ada pekdah skit. (Biasa la, ayat merajuk...uhuhuuu)

Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

5 comments

  • Reez  
    12:04 AM

    Oiittt....

    Nengok gambar, macam umah tinggal...

    Heheheheheee... "Ampun... ampunnnnn....."

    Tulah, kalau tak tebas lalang2 tu, sikit masa lagi, terus tak nampak pintu masuk... Bahaya tu, nanti ade 'benda' lain pulak yang akan masuk umah...

    Harus dipuji, walaupun tak nampak penuh tapi rasanya umah ni cantik!... Kalau dibuat lanskap, mesti lagi cantik...

    Ada masa, buatlah yek...

    :D

  • izali  
    5:03 AM

    buat lanskap senang jer...dlm sehari boleh bg cantik , nak menten tu....uhuhuuuuu

  • Jie  
    10:35 AM

    kakjie gagal dlm bela rumput..dulu tanam pearl grass...modal dlm rm 400 juga...tp skrg ni dah kalah rumput tu..yg kita tak mau...senang2 je hidup..tak larat nk mentenance la...

  • Encik KhaL  
    11:02 AM

    best tol bau rumput yg sudah ditrim. hehehehe

  • izali  
    11:18 AM

    kak jie,

    ni versi philipine, masa beli tokey tu ckp x yah menten, x yah potong...hampesh

    khalx

    nak meh la amik..:p

Post a Comment

Kerja Kosong Terkini...