Wanita, Kanser & Takaful  

Baru-baru ni Takaful Ikhlas melancarkan produk khas utk wanita bg melindungi penyakit khas yg menyerang kaum wanita. So, terpaksalah la jugak aku amik tahu serba sedikit tentang penyakit2 wanita walaupun aku bukan la doktor. Sebelum ini aku ingat penyakit wanita ni "sakit buatan orang" je, tp rupenyer berderet2. Aku pun naik ngeri bila baca psl kanser wanita nih.

So, ni la serba sedikit pemahaman ttg penyakit wanita bila mengoogle dan bertanyakan kawan2 aku doktor....

Jenis-jenis Kanser Yg Kerap Dihidap Oleh Wanita

Fakta:

Menurut Institut Kanser Nilai, serangan penyakit kanser mengikut jantina di Malaysia ialah 60% wanita dan 40% lelaki.

So, antara kanser wanita yg popular adalah spt berikut:

a. Kanser Payu Dara (breast cancer)
- Seorang wanita di Malaysia mempunyai 1 per 19 kemungkinan menghidap kanser payudara dalam hayat mereka.

b. Servik Uteri (Cervix uteri)
- Kanser yg terjadi di pangkal rahim.

c. Tiub Fallopian (Fallopian Tube)
- Kanser tiub telur atau tiub rahim

d. Ovari (ovary)
- Ovary = kilang telur

e. Uterus (uterus)
- uterus= rahim

f. Vagina/Vulva (vagina/ vulva)
- vagina=faraj / vuva=bibir faraj

g. Systemic Lupus Erythematosus bersama Lupus Nephritis
- tak tau nak translate, tapi selaunya doktor terang kat patient sebagai penayakit sistem immunisasi

h. Rheumatoid Arthritis dengan komplikasi (Complication of Rheumatoid Arthritis)
- Sejenis kanser berkebolehan untuk merosakkan sendi dalam tempoh dua tahun jika tidak dirawat dengan awal dan sempurna.

i. Pembedahan Rekonstruktif Muka akibat kemalangan. (Face Reconsctructive surgery due to accident)

j. Pemindahan Kulit Akibat Terbakar (skin surgery due to burn)

k. Karsinoma in-Situ Payu dara dan Servik Uteri (Breast and Cervix Uteri In-Situ Carcinoma)
- penyakit barah payu dara yang tak merebak lagi ke bahagian badan lain dan penyakit barah rahim dan pangkal rahim yang tak merebak lagi ke bahagian badan lain

fuh berbelit2 lidah aku nak citer kat client aku...haha

ok, antara kelebihan lain skim perlindungan dan dana khas penyakit wanita yg ditawarkan oleh Takaful Ikhlas ini ialah:

1. Dana Khas Kanser Wanita
2. Komplikasi Kehamilan
3. Penyakit Kongenital Bayi
4. Hadiah Penghargaan (perkahwinan, kelahiran, kematian pasangan dan diberhentikan kerja)
5. Manfaat lain (kematian, hilang upaya, elaun hospital, penyakit kritikal)
6. Simpanan matang yg dijamin oleh kerajaan....ni yg penting, betul tak???

Ingin tahu lebih lanjut berkenaan perlindungan dan dana khas penyakit wanita boleh emel saya izali@tm.net.my

Subscribe Latest Update via Email!!
AddThis Social Bookmark Button

0 comments

Post a Comment

Kerja Kosong Terkini...